Korte samenvatting bijeenkomst GVVP Emmen maandagavond 9 juli 2012 “Wapen van Emmen”

 

Emmen dinsdag 10 juli 2012

 

Onderwerp: bijeenkomst GVVP.

 

Op deze bijeenkomst waren slechts vertegenwoordigers van tal van organisatie,s aanwezig die op uitnodiging ook al eerder deelnamen aan het gemeentelijk verkeer en vervoer plan.

Namens het Openbaarvervoer consumentenplatform Drenthe waren aanwezig, mevrouw W.Dirks, mevrouw W.Gerbers en de heer J.Wolters.

 

De volgende zaken zouden wij graag nog eens onder de aandacht willen brengen, omdat er nog volop gelegenheid is tot 2 september 2012 de tijd gegeven wordt om zienswijzen in te kunnen dienen, bij de gemeente Emmen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   vermeld duidelijk in de e-mail dat het dan gaat om een zienswijze gvvp.

Allereerst is de vraag door ons gesteld aan wethouder J.Kuper, wat de laatste ontwikkelingen zijn ten aanzien van het afsluiten of juist open houden van het bos gedeelte ermerweg.

 

De wethouder deelde mee dat het bosgedeelte ermerweg voor eerst nog open blijft maar waarschijnlijk in 2013/2014 definitief volgens afspraak zal worden afgesloten.

 

Onlangs kort geleden kregen wij in de vergadering met het OV bureau te horen dat de gemeente Emmen had laten weten dat juist deze weg open zou blijven, dit blijkt dus niet te kloppen, althans niet voor altijd open zal blijven.

Wij wensen dan op korte termijn van het OV bureau te vernemen hoeveel passagiers er gebruik maken van de lijn 21 en uitstappen nabij noord-barge.

 

Wij alsnog van mening zijn dat er met alle betrokkenen goed overleg moet zijn over een route wijziging in de toekomst van lijn 21.

De aanpalende scholen juist nu wel tijdig moeten worden ingelicht en betrokken zouden moeten worden om inspraak mogelijk te maken.

 

Wij voorlopig vasthouden aan een route wijziging via Erm, Rondweg, Nieuw-Amsterdamsestraat, Ermerweg en de route weer als normaal op pakken om bij het eindpunt NS station te komen.

 

Plammen van de gemeente om het laatste stukje ermerweg kruising hondsrugweg, dordsestraat verkeersluw te maken om een goede ontsluiting daar te maken voor het grote parkeerterrein, om de bezoekers stromen beter te laten verlopen gaat ons wat te ver.

Ga kijken om de bus daar te laten blijven rijden, evt. door aanleg busstrook.

Het laten rijden via de N34 en de Frieslandroute, en de Weerdingerstraat, geeft veel problemen juist aan de weerdingerstraat. De aldaar aanwezige halte zal overbelast worden en brengt de verkeersveiligheid nog meer in gevaar, dan nu het geval al is.

Een route via de Rondweg tot afslag Hondsrugweg lijkt ons geen goede oplossing omdat dan deze rit een te lange rit gaat worden, en nog veel duurder uit zal vallen.

 

De gemeente Emmen is voornemens mee te denken aan een verbetering in het openbaarvervoer in haar gemeente.

Door ons is met nadruk gevraagd vooral te kijken naar de te krappe tijden van de stadsdiensten, de ontwikkelingen van diverse wijken zoals emmermeer, parc sandur en de delftlanden, een geheel nieuwe opzet van stadsdiensten zou hierbij van groot belang kunnen zijn. Andere koppelingen, andere route,s. De belbuslijn naar Parc Sandur laat zien in de korte tijd zich te ontwikkelen tot een nieuwe stadsdienstlijn, mede te danken volgens ons aan de prima route die is ingesteld, dat geld jammer genoeg niet voor het lijntje naar en van Emmen zijd naar de bargeres.

 

Hier zou een andere route misschien via de delftlanden etc. uitkomst kunnen bieden.

De gemeente Emmen weet dat het openbaarvervoer onder grote druk staat , dat buitendorpen in de avonden en weekenden straks geen of alleen nog maar zeer slecht bereikbaar zullen zijn.    

    

Wij ook daar op tafel hebben gebracht te kijken naar de buslijn 43 Emmen Klazienaveen, in Klazienaveen geen woonwijk deel meer aan te doen maar vanaf het knooppunt O vonder richting Erica te laten rijden, bij de kruising Havenstraat mogelijk aansluiting te maken met lijn 44 Emmen/Schoonebeek. De route te vervolgen naar Nieuw-Amsterdam NS station.

Ontlasten van NS station Emmen, snellere reis mogelijkheden b voor studenten naar Zwolle en ontsluiting openbaarvervoer tussen Klazienaveen en Nieuw-Amsterdam.

 

Tevens is door ons extra inzet gevraagd voor de infrastructuur van het spoor tussen Coevorden en Emmen.

Voor ons is het nog steeds onbegrijpelijk dat straks de 4 snelle Arriva treinen die gepland staan slechts tot Coevorden zullen worden ingezet, en Emmen tot maar liefst 2015 het met minder moet gaan doen. En dat mede veroorzaakt door veel te laat in te springen op de nieuwe aanbesteding op het spoor etc. Emmen zal daar veel druk moeten uitvoeren om mee te kunnen profiteren van dit zo belangrijke deel van vervoer, met name gezien de grootse plannen met het toerisme in de toekomst.

 

De gemeente is zich er goed van bewust dat veranderingen cq uitbreiding en in stand houden van het openbaarvervoer niet alleen om  inzet vraagt maar dat een bijdrage in de kosten ook noodzakelijk zal zijn.

 

Wij tot slot nog eens opgemerkt hebben dat Emmen aan stadsdienst vernieuwing toe is en dat het rondje om de kerk anders zal moeten worden ingedeeld, dat ingeburgerde gewoonten niet meer passen en iedereen mee moet gaan denken aan vernieuwingen.

Aandacht ook gevraagd om samen met andere gemeenten te kijken naar de onveilige bushalte,s bij avond, geen verlichting betekend een gevaar voor de wachtende reiziger.

 

Tot zover onze inbreng op deze voor ons belangrijke bijeenkomst.

 

Verslag van J.Wolters.