Burgerbelangen Gemeente Emmen (BGE) was tussen 2002 en 2006 het enfant terrible van de Emmer politiek. Sinds de laatste verkiezingen vaart de partij een andere koers.

En zie, tijdens de vorige week gehouden begrotingsvergadering werd succes geboekt. ze stonden niet te juichen, de mannen van Burgerbelangen Gemeente Emmen (BGE).

Maar het kan niet anders of de raadsleden Douwe Douwstra, Wim Halm en René van der Weide verlieten donderdagavond toch met een redelijk tevreden gevoel het Emmer gemeentehuis. Het was de partij niet gelukt om geld los te peuteren voor de aanleg van een nieuw fietspad langs de zuidzijde van Kanaal A in Emmer-Erfscheidenveen. Maar wat wel lukte, was de aanleg van dit fietspad op de agenda te houden. En ook dat is winst.

BGE, in 2002 na een opvallende campagne met twee zetels debuterend in de gemeenteraad, was in de vorige raadsperiode een rebellenclub. Vooral fractieleider Wim Halm ('Wees Slim, stem Wim') maakte het bont. Met onsamenhangende betogen en niet onderbouwde stellingen was hij een makkelijke prooi voor andere fracties. De rol van nar ging hem evenmin goed af. Grappig bedoelde gedichten en opmerkingen vielen totaal verkeerd.


Vaak beklaagde BGE zich. De partij zou ten onrechte niet serieus genomen worden door pers en politiek. Ook typerend: BGE wilde niet of nauwelijks concessies doen. Het gevolg: de partij ging bij voortdurend met lege handen naar huis.


Maar sinds 2006 is er veel veranderd Halm heeft zijn plek als fractieleider aan Douwe Douwstra. Deze nieuwkomer voormalig directeur van de Sociale Dienst in Emmen speelt het politieke spel slimmer dan Halm. Bovendien is hij verbaal sterker. 

En Halm? Hij schikt zich in zijn rol, verricht veel werk achter de schermen en gaat ook in het politieke debat mee met de nieuwe koers van de partij. Vorige week probeerde BGE bijna drie ton euro los te peuteren voor de aanleg van een nieuw fietspad langs de zuidkant van Kanaal A in Emmer-Erfscheidenveen. Geen gemakkelijke opdracht, want de raad had al besloten het verwaarloosde fietspad aan die kant van Kanaal A te verwijderen en geen nieuw pad aan te leggen.

Nog voordat Douwstra zijn betoog hield, liet de mede door Halm gemobiliseerde bevolking van Emmer-Erf van zich horen. Zoals verwacht haalde het BGE-voorstel het niet. De voormalige rebellenclub ging evenwel niet zitten mokken. Het plan verdween en er kwam een voorstel waar wel steun voor was: Veilig Verkeer Nederland (WN) gaat de verkeersveiligheid aan de noordkant van Kanaal A onderzoeken.


De winst voor BGE is ogenschijnlijk gering, maar wel het maximaal haalbare. Mocht WN net als de plaatselijke bevolking van mening zijn dat de veiligheid op Kanaal A onder de maat is, dan heeft BGE opeens goede kaarten in handen. Niemand kan er meer omheen: het enfant terrible van de gemeenteraad wordt volwassen.

bron. dvhn