ImageWim Halm, raadslid van BGE, vergeleek de fietspaden ooit met het parcours van de wielerklassieker Parijs-Roubaix. Halm deed dit niet zonder reden. Egaal en makkelijk begaanbaar zijn de fietspaden aan beide zijden van Kanaal A in Emmer-Erfscheidenveen al vele jaren niet meer.

Dit gaat mogelijk binnen afzienbare tijd. veranderen. Op het gemeentehuis circuleert

een plan om aan de kant van de huizen een nieuw en breder fietspad aan te leggen. Plaatselijk Belang Emmer-Erfscheidenveen reageert verbaasd. "Wij pleiten al jaren voor vernieuwing van beide fietspaden", aldus voorzitter Ben Logtenberg.

Het was BGE die gisteren tijdens de raadsvergadering pleitte voor een snel herstel van de fietspaden. Aan het beschikbare budget (volgens BGE een half miljoen euro), zou daarom nog een half miljoen toegevoegd moeten worden. Wethouder Jelle Holman (PvdA) liet daarop weten dat er al een oplossing is: een nieuw, breder fietspad aan de kant van de huizen. Deze klus wordt aangepakt als Emmer-Erfscheidenveen een gescheiden rioleringsstelsel krijgt en een 30-kilometerzone in de kern.

Het fietspad aan de andere kant wordt vervolgens 'onttrokken aan het verkeer'. Dit pad blijft er voorlopig wel liggen. Het af laten voeren van dit materiaal zou zo'n twee ton kosten. "Dit geld kan ik beter voor andere doeleinden gebruiken", aldus Holman.

Als de collega's van Holman in het college van B en W er komende week mee instemmen, kunnen de aannemers naar verwachting eind dit jaar aan de slag. Volgens Holman is Plaatselijk Belang tevreden met het plan.
dvhn

Logtenberg reageerde gisteravond evenwel buitengewoon verrast. "We hebben nergens mee ingestemd. Wij willen twee nieuwe fietspaden en niet één. En een breder fietspad is aan de kant van de bebouwing niet mogelijk. Er is daarvoor geen ruimte. Zo'n pad voor verkeer van beide kanten moet 2,5 tot 3,5 meter breed zijn. Dat kan daar simpelweg niet."

Ook is Logtenberg niet te spreken over het voornemen om het verwaarloosde fietspad aan de kanaalzij de voorlopig gewoon te laten liggen. "Op die manier blijft het levensgevaarlijk. Dat pad ligt een stuk lager dan de rijbaan. Als een auto in de berm schiet, is er geen houden meer aan. We pleiten daarom al jaren voor een verhoogd fietspad op rijbaanniveau."

In de schorsing van de raadsvergadering nam BGE contact op met Logtenberg. Die vertelde BGE over zijn verbazing. Holman: "We hebben dit besproken met de projectgroep waarin twee mensen van Plaatselijk Belang zitten." Logtenberg, even later. "Dit is te gek voor woorden."